Psykosebehandling - generelle forhold

Kløver 2

Her finner du informasjon om generelle forhold rundt psykosebehandling: 

 

Brukermedvirkning
Motivasjonsarbeid
Unge under 18 år
Tidlig intervensjon
Innleggelse eller dagbehandling
Ambulant behandling

Innledning

Behandlingsteamet ditt setter opp en behandlingsplan med de enkeltbehandlingene som passer best for deg og behovene du har. 

Henvisning og vurdering

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning


1. Før

De generelle forholdene som beskrives her er ment som informasjon til deg og dine pårørende. 

2. Under

Brukermedvirkning

Retten til brukermedvirkning er lovfestet, blant annet i pasient- og brukerrettighetsloven.  Dette innebærer at behandling og oppfølging bør baseres på pasientens eget valg og prioriteringer. Brukermedvirkning har betydning for effekt av terapi, autonomi, håp og opplevelse av kontroll over eget liv. 

Tiltak: 

  • Vi legger systematisk til rette for at pasientene kan få stor innflytelse på egen behandling og oppfølging.
  • Vi tar hensyn til pasientenes egne opplevelser og forståelse.
  • Pasienter er deltakere i egne behandlingsmøter.
  • Pasienter er delaktige i å forfatte egen behandlingsplan.
  • Pasienter deltar ved ansvarsgruppemøter og andre samarbeidsmøter.
  • Pasienter (og pårørende) gis nødvendig og tilpasset informasjon. Dette for å kunne oppnå mest mulig innsikt, som et grunnlag for å fatte egne beslutninger. 

Motivasjonsarbeid

Psykoser vil ofte påvirke selvforståelse og evne til logisk tenkning. Av den grunn vil mange avslå eller ikke følge opp behandlingstilbud som de ellers ville ha tatt i mot.

Tiltak: 

  • Vanligvis inngår motivasjonsarbeid som en del av behandlingstilbudet. Dette gjelder i alle faser av et forløp.
  • Vi kan investere mer tid og fleksibilitet enn vanlig for å etablere kontakt med en person etter henvisning. En person vil få flere sjanser til å ta imot utredning/behandling før tilbudet avsluttes. Vi har mulighet til å reise ut til fastlegekontor, og eventuelt til hjemmet for å gi informasjon om våre tilbud.
  • Vi legger vekt på å å gi god informasjon om sykdom og om behandlingstiltak. Dette både overfor pasient og pårørende.
  • Vi legger vekt på aktiv lytting. Vi forholder oss til pasietens subjektive opplevelser.
  • Vi gjør bruk av motiverende samtaleteknikker (Motiverende intervju).
  • Noen personer vil komme inn under tvungent psykisk helsevern. Også i disse tilfellene vil det legges tilsvarende vekt påinformasjon og motivasjonsarbeid. 

Ungdom under 18 år

I unntakstilfeller, og hvis spesielle hensyn tilsier det, kan det skje en overføring til voksenpsykiatri (VOP) på et tidligere tidspunkt. Pasienten bør ha passert 16 år og vurderingene skal være faglig begrunnet. Overføringen skal komme pasienten til gode. Hensyn til kontinuitet eller behov for bestemte faglige tiltak kan utgjøre gode begrunnelser.

Det er etablert et strukturert samarbeid mellom BUP og VOP for å sikre kvalitet og kontinuitet i slike overgangsfaser. Valg av omsorgsnivå blir plassert for hver pasient.

Vurdering av symptomer hos barn og unge settes i et utviklings-psykologisk perspektiv for å skape bedre forståelse. Spørsmål om indre liv, tilpasset utviklingsnivå, er hensiktsmessig. Utredning av evnenivå er ofte sentralt for å gjøre sikre diagnostiske vurderinger. 

Foreldre har verdifull informasjon om endring i atferd og funksjon, og involveres i både utrednings- og behandlingsprosessen. Hos ungdom vektlegges mer involvering av foreldre eller foresatte. Informasjon til familien blir vektlagt, og fokus på familiearbeid er generelt sterkt. 

Skolen er en arena hvor symptomer ofte blir blottstilt på et tidligere tidspunkt, og skolen er en viktig informant for diagnostikk. Tiltak rettet mot skolen er viktige ledd i behandlingen, og kan øke faglig mestring og sosial trivsel. 

Hjemmebesøk og skolebesøk gir ofte god og viktig tilleggsinformasjon. 

Samtale- og gruppebehandling tilpasses ungdommens utviklingsmessige behov.

Samarbeid med barnevern er i mange saker nødvendig for å sikre at det blir gitt tilstrekkelig omsorg og spesifikk behandling til ungdommer som trenger det. Kommunehelsetjeneste og skolehelsetjeneste kobles inn når det er nødvendig. 


Tidlig intervensjon

Våre ansatte foretar en kartlegging for å finne ut om symptomene eller plagene  er psykoserelaterte. Dersom vi ser at plagene bør utredes videre, ber vi fastlegen om å sende en formell henvisning. 

Vi legger vekt på å tilby hospitering i klinikken for lokale fastleger. Dette gjør vi for å øke deres gjenkjennelseskompetanse og dermed gjøre dem i stand til å se tidlige tegn på psykoseutvikling.

Innleggelse eller dagbehandling (poliklinikk)

Personer med psykoselidelser vil ofte ha behov for utredning/ behandling innenfor institusjon, selv det vil være en målsetting at mest mulig av den totale behandlingkontakten over tid, skal  utøves poliklinisk. 

Tiltak: 
  • Det taes hensyn til hvilke faser av sykdommen som eksisterer til enhver tid. Innleggelser er mest aktuelt i akuttfaser, eller i oppfølgingsfaser hvor det er store (re) habiliteringsbehov, eller senere i forløpet for å forebygge kriser og sykdomsutvikling.
  • Valg med hensyn til poliklinikk eller innleggelse foretas ut fra indikasjon. Men det vil være spesielt aktuelt å vurdere dette ved starten av behandlingsforløp. 

Ambulant behandling

Utredning og behandling skal i hovedsak foregå innenfor klinikkens områder. Men noen ganger kan  også behandling gjøres ambulant, og dette er mer vanlig ved psykoselidelser, sammenlignet med de mange andre pasientgrupper. 

Tiltak: 
  • Ambulant behandling gjennomføres når pasienten ikke er i stand til å møte ved klinikken, med eller uten følge.
  • Ambulant behandling gjennomføres når det vurderes som faglig riktig at tiltak utøves i pasientens hjem eller nærmiljø.
  • Ambulant behandling gjennomføres i forbindelse med samarbeidsmøter med lokale instanser.
  • Det finnes mange steder egne polikliniske psykoseteam som har utvidete muligheter til å bedrive ambulant virksomhet. 

3. Etter

Behov for tilpasset behandling vurderes i hvert enkelt tilfelle, og inngår i et helhetlig behandlingsforløp.

Vær oppmerksom


Kontakt

Kløver 2
Besøkstider
mandag - søndag 09:00 - 22:00
Telefon
51776920
mandag Hele døgnet
tirsdag - søndag 09:00 - 22:00
Mest gunstig med besøk etter kl 15:00
E-post
Postadresse

Kløver 2
Austbøvegen 16
4340 Bryne

Jæren DPS
Besøksadresse
Austbøvegen 16(Google maps)
4340 Bryne
Besøkstider
Avdelingene har ulike besøkstider
Telefon
51776900
Sentralbordet er betjent hele døgnet
E-post

Hvordan komme seg til Jæren DPS?

Kollektivt: Man kan ta tog til Bryne stasjon, eller buss til Bryne busstasjon. Derfra er det ca 10 å gå til Jæren DPS. 

Kart over Jæren DPS (Google Maps)


Praktisk informasjon

Fysioterapi

Fysioterapeuten ved Jæren DPS tilbyr fysioterapitjenester til pasienter ved alle avdelinger på huset. Oppgavene omfatter ut over individuell fysioterapi, også kroppsbevissthetsterapi, turgruppe, undervisning, tverrfaglig møtevirksomhet m.m.

Fysisk aktivitet har i gjentatte undersøkelser vist seg å ha positiv effekt også på psykiske lidelser. Mange psykiatriske pasienter har nedsatt kroppskontakt og redusert kondisjon. En viktig oppgave er derfor å bidra til økt aktivitetsnivå hos pasientene. 

 

Sengeposter

Ved alle sengeposter er det mulighet for å få individuell fysioterapi. For pasienter som er på sengepost er det tilbud om ulike aktiviteter som bordtennis, hall-aktiviteter og trening på treningssenter. 
 

Gruppepoliklinikk

Her har fysioterapeuten ansvar for kroppsbevissthetsterapi og ukentlig trim.  Kroppsbevissthetsterapi er en terapiform som tar sikte på å øke bevisstheten om hvor viktig kroppen er for psykisk helse, og at det er i kroppen følelsene har sitt sete. Noen kan gjennom en kroppslig tilnærming få lindring av sine psykiske plager.

Fellestrimmen består av turgruppe med ulike mål i distriktet. Vi går tur i nesten all slags vær, men som reserveløsning har vi mulighet for å trene innendørs på SportsClub.


Internett/wifi/Trådløst nett

Det trådløse nettverket er gratis for pasienter, pårørende og besøkende. ​​Se etter gjest.ihelse.net på din mobil eller datamaskin.

Passord på SMS

Du som ønsker å bruke internett blir bedt om å legge inn mobilnummeret ditt. Du trenger ikke oppgi andre opplysninger enn det. Brukernavn og passord får du tilsendt som en tekstmelding.

Tilgangen du får til internett varer i 24 dager før du trenger å be om nytt brukernavn og passord.

Årsaken til innlogging er krav til sikkerhet i sykehusnettverket og er samme type løsning som finnes på flyplasser og​ hotell.


Kantine

​Jæren DPS har en kantine der det serveres salater, påsmurte rundstykker, drikke og kaffemat. Alt er egenprodusert. 

Kioskvarer:
Sjokolade/chips og lignende.
Tobakk/sigaretter og snus

Kantinen er åpen alle dager fra 09:00 til kl 13:40. Lørdag og søndag selges det kun kioskvarer.

Parkering

​Jæren DPS har et svært begrenset antall parkeringsplasser tilgjengelig for ansatte og pasienter/pårørende/gjester. Besøkende anmodes om å benytte offentlig transport til Bryne. Derfra tar det ca 10 minutt å gå til Jæren DPS.

Se oss på Google Maps

Bygg, innganger og parkeringsområder

Oversikt bygg, innganger og parkering

Oversikt bygg, innganger og parkering


Besøkende ved gruppepoliklinikk kan parkere på øvre parkeringsplass (P3) ved inngang gruppepoliklinikk. Kjør forbi hovedinngangen og du finner parkeringsplassen på oversiden (vis-a-vis Bryneheimen). De dagene det er grupper og kurs blir p-plassene fort fulle.  

Besøkende for Poliklinikk bes parkere på parkeringsplassen ved poliklinikken sin hovedinngang (P4).

Besøkende ved kurs/seminarer som ikke kan benytte offentlig transport bes bruke nedre parkeringsplass overfor barnehagen (P5). 

Andre besøkende bes parkere der hvor det er ledig for gjester (alle minus P3 og P4). 

Vi har én handikap-plass inngangene 1, 2 og 3. 

Det er 4 parkeringsplasser på P3 ved gruppepoliklinikk som kan benyttes for lading av el-bil hvis de ledige. De kan benyttes gratis av både ansatte og gjester ved JDPS. 
Fant du det du lette etter?
Tilbakemeldingen vil ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.