Hva er erfaring?
Erfaring er den kunnskap eller viten man får gjennom egne opplevelser. Denne kompetansen representerer et viktig perspektiv. Medlemmene i Erfaringsrådet benytter egne erfaringer for å gi pasienter flest en stemme i driften av Jæren DPS.
Medlemmer
Rådet har til enhver tid ca. 8 medlemmer med enten pasient- eller pårørendeerfaring. Medlemmene representerer enten en av jærkommunene eller en bruker- eller pårørendeorganisasjon. Direktør møter fast sammen med en ansattrepresentant som har rollen som sekretær.
Hvilke saker behandles og hvor kan jeg henvende meg?
Saker som behandles i Erfaringsrådet er saker som angår flere eller alle pasienter/pårørende. Eksempler på saker i Erfaringsrådet kan være etablering av nye tjenestetilbud, husordensregler i sengepostene eller rutiner for innkreving av egenandeler.
Det er mest praktisk om telefon- og mailkontakt går til rådets sekretær. Kontaktinformasjon for sekretær får du om du henvender deg i resepsjonen eller kontakter sentralbordet. Erfaringsrådet har egen postkasse i resepsjonen og brev kan også leveres direkte hit.
Medlemmene i rådet deltar også i en rekke av senterets andre råd og utvalg. I rådsmøtene utveksler og samordner medlemmene synspunkter og aktuelle saker oppsummeres.
Rådet skal ikke ha rollen som klageinstans i individuelle pasientsaker, disse rettigheter er i ivaretatt gjennom lovverk og pasientombudsordning o.a.
Representantene er også et bindeledd til jærkommunene og brukerorganisasjonene.