Informasjon for deg som er pasient eller pårørende
Hilsen fra direktøren
Kjære pasient
Vi som jobber på Jæren DPS ønsker at du skal få mest mulig informasjon og kunnskap om aktuelle tilbud som kan være nyttige for deg, både underveis og etter oppholdet hos oss.
Her vil du derfor finne informasjon om Jæren DPS, våre mål, hvordan vi jobber, dine rettigheter og klagemuligheter. I tillegg vil du finne en oversikt over nettsider og telefonnummer som kan være nyttig for deg å kjenne til.
Vi ønsker at pasientene våre deltar aktivt i behandlingsopplegget. Ved aktiv deltakelse kan du få økt kunnskap og medvirke i forhold til behandlingen du får under oppholdet hos oss.
Nina Bolme Steinsholt
Direktør
Kjære pårørende
Jæren DPS er opptatt av å komme i kontakt med deg som har en relasjon til vår pasient. Pårørende er en viktig ressurs, og har ofte informasjon som det er viktig at vi får meddelt.
Det å være pårørende kan være krevende, og vi er opptatt av at du som pårørende blir ivaretatt på en god måte. Som nær pårørende kan du ha krav på generell informasjon eller mer inngående informasjon, og i noen tilfeller har du rett til å ta beslutninger på vegne av pasienten.
Her vil du kunne finne informasjon om Jæren DPS, våre mål, hvordan vi jobber, dine rettigheter og klagemuligheter. I tillegg vil du kunne finne oversikt over nettsider og telefonnumre som kan være nyttige for deg å kjenne til.
Du er velkommen til å ta kontakt med personellet ved enheten der den du er pårørende til får behandling.
Nina Bolme Steinsholt
Direktør
Tilbud for pårørende innen psykisk helse og rus
Pårørendesenteret i Stavanger
Annen aktuell informasjon
Lover og rettigheter ved behandling, tvang og klage
Klage
Hvis dere ikke er fornøyd med behandlingstilbudet, håper vi at dere vil ta det opp med oss direkte enten det gjelder sengeposter, ambulante tjenester eller poliklinikk.
Hvis vi ikke klarer å finne en løsning som dere er fornøyd med, vil personalet hjelpe med informasjon om andre klagemuligheter.
Kontrollkommisjonen
Kontrollkommisjonen er uavhengig oppnevnt og fører tilsyn med at alle vedtak om tvangsinnleggelser er lovlig fattet. Kommisjonen behandler klager fra pasienter som mener de urettmessig er blitt innlagt under tvang, eller andre tvangsvedtak som er fattet mot dem med unntak av tvangsmedisineringsvedtak (som klages inn til fylkeslegen). Det er også mulig å klage over utskrivingsvedtak. Også pasientens nærmeste pårørende har klagerett.
Pasienten har rett til å være til stede under klagebehandlingen. Pasienten vil da være representert ved advokat betalt av det offentlige.
Klager håndteres ved avdelingen pasientene tilhører. Hver enkelt avdeling har utvalgte personer som ivaretar og formidler klagene til kontrollkommisjonen.
Klage på tvang
Pasient- og brukerombudet
Fylkesmannen i Rogaland
Klager på tvangsmedisinering blant annet sendes fylkesmannen. Personal ved avdelingen kan hjelpe til med klageskjema og innsending.
Ettersamtale
De som har erfart bruk av tvang under behandling i psykisk helsevern, skal ha tilbud om ettersamtale der en går gjennom opplevelser og erfaringer. Dette er for å lære og dermed få et bedre utgangspunkt for å forebygge bruk av tvang. Pasientens pårørende kan også delta i samtalen sammen med miljøterapeut og behandler eller vedtaksansvarlig.
Hvor kan jeg finne hjelp og støtte?
Brukerorganisasjoner innen rus og psykisk helse
Barn som pårørende
Avdelingen tilstreber åpenhet om psykisk sykdom. Barn under 18 år blir registrert som barn som pårørende, ikke hovedpårørende. Personalet vil gjennomføre en kartleggingssamtale om barna, relasjonen dere i mellom og hvordan din psykiske helse kan påvirke dem.
I tillegg kan vi tilby samtale med barnet alene eller sammen med foreldre, etter barnets behov og alder. Den kan foregå i egnet rom i avdelingen eller hjemme.
Barn er selvsagt velkommen til avdelingen på besøk, siden vi tenker det er fornuftig at barna ser hvor mor, far eller søsken er innlagt.
For familiesamtaler til brukere som har barn; kontakt personalet på avdelingen.
Nasjonalt kompetansenettverk for barn som pårørende
Snakketøyet – når foreldre er syke
Pasientrådgivere
Pasientrådgivere i Helse Vest Pasientrådgiverne er utdannet sykepleiere og har erfaring fra sykehus. De kan blant annet gi informasjon om ventetider, hvordan du kan bytte sykehus, pasientrettigheter, transport, frister og fristbrudd. Ved behov kan de også hjelpe til med den praktiske gjennomføringen når pasienten vil velge sykehus.
Pasientjournal og reservasjon mot innsyn, samt kjernejournal
Elektronisk pasientjournal (EPJ) benyttes som dokumentasjons- og planleggingsverktøy i behandlingen. Systemet er tilgangssstyrt og alle oppslag og endringer loggføres. Journalen skal kun være tilgjengelig for personell ved den avdelingen du får hjelp fra, og bare i en begrenset tidsperiode. Etter behandlingens slutt vil det bli sendt en utskrivingsmelding (epikrise) til din fastlege, og eventuelt til psykiatritjenesten eller andre tjenester i kommunen hvis du har dette.
Du kan reservere deg mot at opplysninger deles med samarbeidende personell. Du har også rett til å be om at journalen din blir sperret for innsyn for navngitte ansatte, sperre alle dokumenter fra et gitt tidsrom for alle ansatte, eller sperre hele journalen ved Jæren DPS. Sperring av hele eller deler av journalen for personell som er involvert i din behandling kan føre til unødige undersøkelser og prøvetaking, forsinket og forlenget behandling, og i verste fall feilbehandling. Hvis du likevel ønsker dette kan du ta kontakt med personalet som vil hjelpe deg med utfylling av skjema for å sperre journal for innsyn.
Du har rett til innsyn i hvilke dokumenter pasientjournalen din består av og hvem som har sett på dem. Du finner dette i Min helse på helsenorge.no. Her kan du også bl.a. bytte fastlege, se dine resepter, timeavtaler, henvisninger og kjernejournal.
Min Helse på Helsenorge.no
Kjernejournal
Kjernejournal er en ny elektronisk tjeneste som inneholder viktige opplysninger om helsen din, som både du som innbygger og helsepersonell har tilgang til. Blir du akutt syk, har helsepersonell rask og sikker tilgang til opplysningene i din kjernejournal.
Kjernejournal
Erfaringsrådet
I henhold til Jæren DPS sitt behov for erfaringskompetanse, skal Erfaringsrådet inngå i samarbeidet om utforming og kvalitetssikring av tjenestetilbudet. Erfaring forstås som den kunnskap eller viten man får gjennom egne opplevelser med psykisk lidelse og psykiske helsetjenester. Denne kompetansen representerer et viktig perspektiv, hvor det er avgjørende at medlemmene benytter egne erfaringer for å gi pasienter flest en stemme i driften av Jæren DPS.
Rådet skal være et formalisert og rådgivende organ for direktør og annen ledelse ved Jæren DPS. Representantene skal også være et bindeledd til kommuner og brukerorganisasjoner.
Rådet skal ikke ha rollen som klageinstans i individuelle pasientsaker, disse rettigheter er i ivaretatt gjennom lovverk og pasientombudsordning o.a.
Nasjonalt kompetansesenter for brukererfaring innen psykisk helse
Å mestre et liv med psykiske lidelser
Lærings- og mestringstilbud (LM)
For personer med psykiske lidelser kan god opplæring og mestring av sykdommen være like viktig og ofte et supplement til annen behandling. Kurs, foredrag, selvhjelpsgrupper og tema-oppdrag på bestilling er blant våre tilbud.
Helsepersonell har fagkompetanse, mens erfarne brukere og pårørende har viktig kunnskap om hvordan det er å mestre sykdommen i hverdagen. LM legger stor vekt på å formidle erfaringskunnskap fra mennesker med psykiske utfordringer, og deres pårørende.
Tilbudene er åpne for alle som kjenner at de tema som blir tatt opp, møter deres behov. Initiativ til læringstilbud kan komme fra brukere, pårørende eller helsepersonell.
Mer om LM
Fysisk aktivitet
Fysisk aktivitet er godt for både kropp og sjel, det er ikke noe nytt. Det er derimot nytt at vi har mye forskning som bekrefter at fysisk aktivitet har god effekt på en rekke fysiske og psykiske lidelser.
Les mer...
Jæren Friskliv
Frisklivssentralene i Gjesdal, Hå, Klepp og Time kommune samarbeider tett. Den individuelle oppfølgingen får du i din hjemkommune. Gruppetilbudene kan du bruke i alle fire kommunene.
Lavterskeltilbud
Kommunene har ulike lavterskeltilbud. Her er noen av dem:
Kontaktsenteret – Egersund kommune
Aktivitetssenteret – Lund kommune